George Orwell: 1984 (esszé - Róka Gábor)
George Orwell 1984 című
regényének értelmezése
A XXI. századba érve az Egyesült
Államokat, majd onnan kiindulva az egész világot megfertőzte a valóságshow-k
tömkelege. Ha megfigyeljük, minden reality-show nagy hasonlóságot mutat G.
Orwell 1984 című utópiájával. És vajon belegondoltunk-e már abba, hogy a Big
brother show miért éppen a Nagy Testvér nevet kapta…
Az utópia nem más, mint egy, az adott
korban megvalósíthatatlannak tűnő jövő képe. Orwell itt ábrázolt utópiája egy
izgalmas világot tár elénk: egy erőteljes képet ad a XX. század végén erős
szocialista jellegű Angliából, amit a történelem folyamán Óceánia bekebelezett.
A társadalom tagolt, a rétegek közti különbségek elnagyoltak. Az értelmiségi
rétegek teljes felügyelés megvalósult: a városok értelmiségiek -, azaz a város
minisztériumaiban dolgozók, - által lakott területeken teleképek vannak
felszerelve. Ezen eszközök megtalálhatóak az utcákon, a munkahelyeken, sőt, még
a lakásokban is. A telekép egy falba épített eszköz volt, amit soha nem
lehetett kikapcsolni, csak a lehalkítására volt lehetőség. Ezek mellett egy
„másodlagos” funkciója is volt az eszközöknek, ugyanis minden közterületről,
szobáról, munkahelyről élőképpel és hanggal szolgált a nap huszonnégy órájában
a Gondolatrendőrségnek. Eközben a telekép folyamatos adást sugárzott,
természetesen a hatalmon lévő Párt adását, melynek primer célja a tömeg
agymosása volt.
Eme eszköz miatt egy őszinte társadalmat hozott létre az állam, de ez az
őszinteség sok, más, erélyesebb tulajdonságot tüntetett el, például a szabad
gondolkodást és az érzelmeket. Amit ezek után biztosan állíthatunk, hogy Orwell
regényét inkább az ellenutópia (disztópia) műfajába sorolhatjuk.
Főhősünk, Winston Smith, rögtön
kitűnik e szürke társadalomból: érzései őszinték, tiszták, és gondolkodás módja
is ráérez rögtön a rendszer hibáira. Winston alakja sokkal inkább illek bele
napjaink világába, mint a szocialista agymosásba. Smith érzőként,
gondolkodóként él a gépek közt, ahogy O’Brien fogalmazná ő volt az „Utolsó
ember”. Azonban új gondolatait, érzéseit nem oszthatta meg a külvilággal, mivel
aki kilógott a rendszerből és új gondolatai voltak, azokat elgőzösítették,
vagyis eltüntették a rendszerből.
Winston életében nem csak az eltérő
gondolkodása miatt volt kívülálló, hanem érzelmei miatt is. A regény egy igen
fontos mozgatórugóját képzi Winston életének szerelmi szála. Winston és Julia
viszonya az ellenség-képből alakul át fokozatosan szerelemmé. Kettejük életét
azonban nehezen lehetett összeegyeztetni az őket körülvevő világgal: a városon
belül még szót se válthattak egymással igazán, mivel már azzal is felkeltették
volna a Gondolatrendőrség figyelmét, telekép-mentes
övezetek pedig nem igen voltak az irodákban dolgozók kerületeiben. Eleinte
találkozásuk színhelyét városon kívüli rétek, erdők jelentették, amiket maximum
bepoloskáztak, így csendben tulajdonképpen bármit megtehettek. A találkozók
helyszínén Smith változtatott, kezdetben a proli-negyedben található
régiségbolt padlásán rejlő kiadó lakás nyújtott számukra menedéket a teleképek
áradata elől. Winston pontosan tudta, hogy e lépéseik szintén gyanúsak
lehetnek, mivel nem nagyon volt engedélyezve a prolik és a párttagok közti
kapcsolatteremtés.
Visszatérve a már említett
társadalomképhez, az Angszoc, ahogy saját nyelvükön mondták, a szocialista
állam társadalmi változását akadályozták meg a Párt törvényei. Mint ahogy
Goldstein könyvében is le volt írva, a társadalom három nagy rétegre oszlik, és
mindegyiknek saját célja van.
A hatalmon levő felső réteg állandó
célja a saját hatalmának megtartása volt. A középső réteg - jelen esetünkben az
értelmiségiek - célja minden szocialista berendezkedésben a helycsere volt a
felső réteggel. Ez az, amit a Párt törvényeivel szabályozni tudott. Az alsó
réteg ezekbe a harcokba nem nagyon szólt bele, viszont ha az elégedetlenség
nagyra nőtt, akkor megpróbáltak felülkerekedni és egy vezető nélküli államot
megalkotni. Mint már említettem az Angszoc berendezkedés a középső réteg
szabályzására épült, illetve arra, hogy a tudatlan proletár réteg a törvényen
kívül állt: rájuk nem vonatkoztak a teleképek, életüket nem figyelték. Ezek fő
eszköze az agymosás volt, amit tulajdonképpen burkoltan ki is mutatott a párt
jelszavában: „A TUDATLANSÁG: ERŐ”.
Foglalkozzunk egy kicsit a regény
nyelviségével, ugyanis Orwell egy új nyelvet alkotott, amit saját nyelvén
újbeszélnek nevezett el. A nyelv letisztult, nem voltak szinonimák, a
főneveket, mellékneveket, és néha az igéket is ugyanaz a szó jelölte. A pozitív
jelentésű szavak ellentétét is megszüntette, például a „jó” ellentéte már nem a
„rossz” volt, hanem a „nemjó”. A fokozás szintén csak a nyelv bonyolódására
volt jó, ezért a csak minőségileg különböző melléknevek esetében csak egy marad
meg. Térjünk vissza a „jó” példánkra. a hasonló, de minőségben más jelzők, mint
például a „kitűnő”, megszűnnek, helyébe a „plusz” prefixum, erősebb fokozás
érdekében pedig a „duplaplusz” prefixumot alkalmazza. A tiltott gondolkodásra
bevezettek egy mindent eláruló szót, ami jellemzi tulajdonképpen a totális
diktatúra jellemét, a gondolatbűnt. Bárki, aki nem a Párt elvét vallotta az
gondolatbűnt követett el. Ebben az esetben a Gondolatrendőrség lépett, és a Szeretet-
Minisztériumban megtorlásra számíthatott a „bűnöző”.
A társadalom egy érdekes vonulatát
képzik a múlt hamisításáról szóló jelenetek… ahhoz ugyanis, hogy teljes legyen
az agymosás, szükség volt a megtörtént dolgokat átformálni, ha éppen
ellenkezett az „aznapi igazsággal”. Erről szólt Winston munkája is. Cikkeket
kellet átírnia a hozzátett adatok fényében. Végig az ő keze alatt futott minden
hazugság… nagyon sokat fogalmazott meg ő maga…
A társadalmi másik fontos része a
vallás, amit a műben szintén a Párthoz kellett fűzni. A párt által megszabott
napirendben folytak a dolgok: minden nap volt Két Perc Gyűlölet, ahova
leültették a tömeget, és a telekép idegesítő, visító hangot hallatott, miközben
az aktuális ellenségek képei tűntek fel. A videó anyaga nap mint nap más volt,
de az ellenségek mindig ugyanazok: a Lázadók vezetője: Goldstein, illetve az az
ország, amelyikkel épp hadban állat Óceánia… Jelen esetünkben Eurázsiával. Az
állam legnagyobb ünnepe a Gyűlölet hete. Regényünk ezen jeles hét
előkészületeit, illetve magát a hetet mutatja meg. A Gyűlölet hete azonban
érdekesen jelent meg: kiderül ugyanis, hogy az, akivel Óceánia hadban áll, az
nem az általuk ismert Eurázsia volt, hanem Kelet Ázsia.
Goldstein, a lázadók vezére régen a
belső párt tagja volt. Nem tisztázott okból lázadt fel, bíróság elé vitték, elítélték,
mégis meg tudott szökni. Azóta bujkálva él, és híres könyvét a világon a
Testvériség -, egy lehet, hogy fiktív mozgalom - terjesztette. Goldstein
könyvét igazából a Belső Párt írta. Senki se tudja megmondani, hogy élt-e
valaha Goldstein, illetve, hogy ő írta-e a könyvet, amiben azok az
összefüggések voltak összefoglalva, amiket minden párttag tudott, és a Párt
jelszavában foglaltak össze:
A HÁBORÚ: BÉKE
A SZABADSÁG: SZOLGASÁG
A TUDATLANSÁG: ERŐ.
Az úgynevezett Goldstein-i elméletek
gyártói közt ott volt O’Brien is, aki a Gondolatrendőrségen dolgozott…
Beépítette ember volt, hét éve figyelve Smith minden lépését.
Történetünk igazi fordulópontját az
képezte, mikor a régiségbolt padlására beköszöntött a Gondolatrendőrség, mivel
az egyik kép mögött telekép volt, így ott is meg tudták figyelni őket. Ezek
után Smith a Szeretet- Minisztérium vendégszeretetét élvezte hosszú ideig.
Ekkor találkozott újra O’Brien-nel. Kettejük beszélgetéséből sok minden
kiderült. Megtudta Smith, hogy a Szeretet- Minisztériumban nem halunk meg
rögtön, kiváltképp, ha Winston Smith-nek hívják az embert. Az embert nem csak
megölni szokták oda vinni, hanem a halál előtt még megtörik ellenállását. Több
hónapon át tartó kínzások árán O’Brien elérte, hogy gondolatai a Pártéval
megegyezzenek, de Julia iránt érzett szerelmét nem tudták kitörölni. Ekkor
O’Brien elvitte őt a százegyes szobába.
Odabent minden embert a legnagyobb
félelme várta… nem volt ez máshogy Smith-szel se. A teremben egy kalitka volt,
rostéllyal, mintha egy vívó álarc lenne. Patkányok voltak benne. Winston irtózott
a patkányoktól. És a kínzás - értelemszerűen - sikeres volt… addig húzta-vonta
a kalitka kinyitását, míg nem kívánta Winston inkább Julia fejére a kalitkát.
Ezzel kínzásai végére értünk, kiengedték, de elmagyarázták neki: aki bejutott a
Szeretet- Minisztériumba, az kijuthat élve, de biztos számára a közeli halál.
Winston a vallatások alatt rájött a
duplagondol, azaz a párt főelméletének gondolatmenetére. „Ha akarnék, úgy
lebegnék a padló fölött, mint a szappanbuborék” - mondta O’Brien. Winston ezt
is megfejtette. „Ha ő azt gondolja,
hogy a padló fölött lebeg, s ha én ugyanakkor azt gondolom, hogy látom őt lebegni, akkor a dolog megtörtént.”
Utána: ” A vádlottak padján ült a
nyilvános tárgyaláson, mindent bevallott, mindenkit bevádolt. A fehér csempés
folyosón lépkedett, olyan érzéssel, hogy napsütésben sétál, s fegyveres őr
haladt a háta mögött. A régóta remélt golyó az agyába hatolt.”
És a záró képben megtörténik a teljes
beolvadása a rendszerbe. Miután lelövik, ránéz a Nagy Testvér képére, és
szeretettel a szívében távozik a világunkról.
Összegezve, minden utópiának és
disztópiának vannak előnyei, hátrányai. A hatalom befolyásolhatja a múltat, de
csak akkor, ha a nép hisz neki. Ezért lehet kettő meg kettő öt, de ha a párt
holnaptól hármat mond, akkor három. De csak akkor lehet négy, ha az ember
szabadon gondolkodhat. És a Párt megfogalmazása illik ide a legjobban miszerint
a Tudatlanságban rejlik az erő.
Róka
Gábor 12.B